תעשו מקום: הקאמבק של מכוניות המנהלים
מגזין ניסאן
עד לפני כעשור, מכונית המנהלים הייתה ההמשך הטבעי והישיר למי שרצה לשדרג את המשפחתית שלו. ואז הגיע גל רכבי הפנאי המוגבהים והמוחצנים ושטף את הארץ. לאחרונה אנחנו רואים יותר לקוחות שפונים חזרה לסגמנט מכוניות המנהלים. למה הם עושים את זה? יש להם סיבות טובות
משפחתית זה אחלה, מנהלים זה יותר – בעולם הן נקראות "משפחתיות גדולות", ובישראל "מכוניות מנהלים". כך או אחרת, מדובר בקטגוריה של מכוניות סדאן שנמצאת סגמנט אחד גבוה יותר מהמשפחתית הקלאסית. לדוגמה: ניסאן סנטרה היא המשפחתית של ניסאן, והיא מצוינת ומתקדמת. מעליה בסגמנט יש את ניסאן אלטימה וניסאן מקסימה, מכוניות המנהלים של היצרן היפני.
במשך עשרות שנים מכוניות המנהלים היו הנחשקות ביותר עבור מי שרצה לקבל קצת יותר ממשפחתית רגילה. אך בעשור האחרון, משהו השתנה. רכבי הפנאי הפכו ל"משפחתית פלוס", ורכבי המנהלים נשארו קצת מאחור עבור הנהג הישראלי. על פניו, הסיבות ברורות: רכבי הפנאי הציעו תנוחת ישיבה גבוהה שנותנת תחושת שליטה, עיצוב בולט וקשוח, ולפעמים גם תחושה של "אנחנו יכולים לרדת לשטח אם בא לנו". בשנה האחרונה אנחנו רואים שינוי וחזרה מסוימת אל מכונית המנהלים על חשבון רכבי הפנאי. הסיבות שבגינן מתרחש התהליך מגוונות ומרתקות.
מהפכת העיצוב של רכבי הפנאי גלשה אל סגמנט המנהלים
על טעם ועל ריח אין להתווכח, אך מאז שרכבי הפנאי פרצו בסערה לשוק הרכב, קטגוריית רכבי המנהלים נראתה אפורה ומשעממת יותר. יצרני הרכבים הפנימו זאת, ושינו את הגישה: בכל הנוגע לעיצוב, הקטגוריה של רכבי מנהלים זכתה לטלטול רציני. אם בעבר מכוניות מנהלים נראו כמו רכב משפחתי בגרסה קצת יותר ארוכה ורחבה, כיום מכוניות המנהלים נראות פשוט אחרת. הן מעוצבות יותר, מפוסלות יותר, ומצליחות לשדר יוקרה. נוסף על כך, בתחילת שנות המילניום התפתחה קטגוריה נוספת – מכונית קופה בעלת ארבע דלתות – תצורה שהעניקה למכוניות מנהלים מראה ספורטיבי ומושך בהרבה. כיום, יותר ויותר מכוניות מנהלים מאמצות את הקו הספורטיבי של מכוניות הקופה-סדאן. רוצים דוגמה? הביטו על הניסאן מקסימה ועל הגג המשתפל שמעניק לה מראה כל כך ספורטיבי ומיוחד.
נוחות או בטיחות? שתיהן!
כאשר בוחנים את המצב באופן שכלתני, ברור שלמכוניות מנהלים יש יתרונות רבים מול רכבי פנאי, הנובעים מהמבנה השונה של המרכב, שמצריך פחות פשרות. לרכבי פנאי מוגבהים יש מרכז מסה גבוה יותר, מה שמגביל את חופש הפעולה של המהנדסים. רכב גבוה בעל מתלה רך או ארוך יכול להתנדנד ולרכון. אותה "רכינת מרכב" – התחושה שהרכב נוטה הצידה בפניות – מובילה לחוסר ביטחון של הנוהגים. מצד שני, כדי למנוע את התופעה נדרשים המהנדסים למתלה קצר או נוקשה, מה שמביא לנוחות נסיעה טובה פחות, בעיקר בתוך העיר. כך או אחרת, מדובר בפשרה מובנית של סגמנט הפנאי.
מכונית מנהלים דומה בהרכב הבסיסי שלה למכוניות משפחתיות, עם מרכז מסה נמוך יותר, שמאפשר הרבה פחות פשרות כדי להביא אותה לרמת נוחות גבוהה במיוחד. המתלה של המכונית יכול ליהנות ממהלך קצר או ארוך, מכיול רך או נוקשה, מבלי לפגוע משמעותית בנוחות הנסיעה. התוצאה: גם נוחות וגם בטיחות.
איך זה מרגיש בפועל? בואו ניקח את ניסאן אלטימה כדוגמה למכונית מנהלים מהדור החדש. היא נראית מצוין, אבל גם מאוד נוחה ובטוחה. בגלובס תיארו את הנוחות שלה: "ספיגת הזעזועים... חוזרת למסורת: מתלים עם כיול רך מאוד שמנטרלים היטב מהמורות עירוניות קלות ושיבושים טיפוסיים על הכביש המהיר". האם הנוחות מגיעה על חשבון תחושת הבטיחות? ממש לא: "על הכביש המכונית מפגינה יכולות דינמיות מפתיעות... ההגה משדר תחושה כבדה ודי מדויקת, אחיזת הכביש גבוהה, תנודות הגוף לא חריפות מדי בפניות וגם על כבישים מפותלים הנהג לא מרגיש מנותק".
כאמור, במכונית מנהלים כמו ניסאן אלטימה הכיול לא בא על חשבון איכויות דינמיות, והתוצאה היא רכבים שגם מקנים יותר תחושת ביטחון, גם נוחים יותר וגם מהנים יותר לנהיגה בהשוואה לרכבי פנאי. הסיכוי שמכונית מנהלים תעלה חיוך על פני הנהג גבוה משמעותית בהשוואה לרכב פנאי. לא השתכנעתם? נסיעה קצרה על ניסאן מקסימה, האחות הגדולה והדינמית של אלטימה, תשכנע אתכם מייד.
איכויות שקשה למדוד: אפשר לקרוא לזה תחושת פרימיום
הסעיף הבא מעניין בעיקר מכיוון שהוא לא באמת מדיד, אם כי מאוד נוכח. מכוניות המנהלים נולדו כחלופה איכותית ומפנקת יותר למכונית המשפחתית. רכבי הפנאי, לעומת זאת, נועדו להיות "משפחתיות על עקבים". נקודה מעניינת שנובעת מכך היא תחושת האיכות שמקנה המכונית. במכונית מנהלים איכות החומרים גבוהה יותר, איכות ההרכבה עולה ועיצוב הפנים מרשים – מהסיבה הפשוטה שאחרת לא הייתה סיבה לעזוב את המשפחתית הרגילה.
רכב פנאי, לעומת זאת, לא נוטה להציע איכות גבוהה יותר. להפך, עלות הייצור הגבוהה יותר מובילה יצרנים רבים להתפשר על איכות החומרים כדי שאפשר יהיה להציע את מכונית הפנאי במחיר לא גבוה מדי. כך, האיכות הכללית וגם האבזור הכולל צנועים, בדרך כלל, ביחס למכונית מנהלים מקבילה.
פרמטר נוסף שפעמים רבות לא נלקח בחשבון הוא בידוד הרעשים ואיכות הנסיעה הכוללת. מדד ה-NVH (Noise, Vibrations, Harshness) או בעברית: רעשים, רעידות ונוקשות – הוא מדד שבא למדוד דברים שפעמים רבות אפשר להרגיש רק אם נוסעים רכב לצד רכב על אותו קטע כביש. אלו בדיוק הפרמטרים הקטנים שהופכים מכונית לנעימה יותר בנסיעות ארוכות. מכירים את התחושה הזאת שאתם נוסעים במהירות גבוהה אבל מרגישים שאתם בקצב רגוע הרבה יותר? זאת בדיוק התחושה שמתקבלת במכונית המבודדת היטב מהבלגן שבחוץ.
בתחום הזה אין צל של ספק – מכוניות מנהלים פשוט הרבה יותר טובות. הן נהנות מיעילות אווירודינמית טובה בהרבה, מחומרים איכותיים, ובדרך כלל הן קלות מעט יותר, מה שמאפשר להוסיף עוד חומרי בידוד בלי לפגוע במשקל הרכב ובצריכת הדלק.
מרווח פנים: אי אפשר להשוות
צריכים להסיע חמישה נוסעים? פה חשוב להבין משהו משמעותי. הזכרנו קודם את עלויות הייצור ואת העובדה שרכבי פנאי הם "משפחתיות על עקבים". זו אינה מטפורה בלבד, אלא עניין הנדסי. רוב רכבי הפנאי סביבכם מבוססים על מכוניות משפחתיות, וזה הנתון שקובע את מרווח הפנים. לעומת זאת, רכבי המנהלים מבוססים על מרכב גדול יותר משל המשפחתיות, ולכן מרווחים יותר. איפה זה בא לידי ביטוי? בעיקר במושב האחורי.
שימו לב לרוחב של מכונית משפחתית לעומת מכונית המנהלים המקבילה. קיים הבדל של 2–8 ס"מ לרוחב לטובת מכוניות המנהלים. זה אולי נשמע כמו פער קטן אך המשמעות שלו לתחושת יושבי המושב האחורי – גדולה מאוד. במילים אחרות: רכבי פנאי אולי נראים מגודלים יותר מבחוץ, אך רכבי המנהלים יציעו מרווח פנים גדול יותר, וזה מורגש בנסיעות משפחתיות.
השורה התחתונה: מי שבוחר במכונית מנהלים יודע מה הוא עושה
בפנינו קרב בין שני סגמנטים, שלכל אחד יתרונות וחסרונות. היתרון המרכזי של סגמנט רכבי הפנאי הוא הגובה ותחושת השליטה מעמדת הנהג, ויכולת בסיסית של נסיעה בשבילים גם למי שלא מצויד ב-4X4. לרכבי מנהלים שורת יתרונות בולטת: נוחות נסיעה, הנאה מנהיגה, מרווח פנים ואיכות כוללת.
אם אתם שוקלים לרכוש רכב שהוא "משפחתית פלוס", כדאי לכם לעשות נסיעת מבחן כדי שתוכלו להרגיש מה מתאים לכם יותר: רכב פנאי או רכב מנהלים. ההשערה שלנו: אחרי נסיעה באלטימה או במקסימה – יהיה קשה לכם לבחור אחרת.
עוד כתבות במגזין
מה זה רכב SUV?
כבר לא מעט שנים שרכבי SUV נמנים על דגמי הרכבים הפופולריים והנמכרים ביותר בעולם. אז מה זה SUV ואיך בוחרים אותו בצורה הנכונה ביותר למשפחה שלכם? כל התשובות כאן
הזדמנות נדירה לעוצמה מפנקת
ניסאן מקסימה, רכב גדול ומרשים בעיצוב ספורטיבי שאי אפשר להתעלם ממנו. גלו את רכב הסלון היוקרתי והעוצמה המסתתרת מתחת למכסה המנוע.
המשפחתית שתרצו לצאת איתה לדרך
סקירת המשפחתיות ממבט צרכני מגלה שניסאן סנטרה היא המשפחתית שנותנת לכם יותר. קבלו 5 סיבות מרכזיות לכך.