Light Hybrid - הטכנולוגיה שכדאי שתהיה לכם ברכב
מגזין ניסאן
הסגמנט של רכבים היברידיים לא סתם הפך לפופולרי כל כך: בעולם ששואף לחיסכון בצריכת דלק ובפליטת מזהמים, מספקים הרכבים ההיברידיים תשובה מדויקת, לפחות עד שהתשתיות יאפשרו מעבר לרכב חשמלי מלא. מה הם בדיוק רכבים היבירידים, ומדוע הטכנולוגיה של Light Hybrid או בשמה הנוסף Mild Hybrid המותקנת כיום בדגמים מובילים כמו ניסאן קשקאי, מספקת מענה מוצלח במיוחד?
אנחנו נמצאים בעיצומה של מהפכה מוטורית. הרכבים החשמליים כובשים את העולם, ומדינות מציבות יעדים למועד בו תושלם המהפכה וההנעה החשמלית תהיה הבלעדית. האיחוד האירופי, למשל, קבע לתעשיית הרכב יעד של 0% פליטות מזהמים עד שנת 2035 – כלומר 100% רכבים חשמליים עד אז. ומה לגבי ישראל?ישראל, כך נראה, שאפתנית אף יותר מהאיחוד האירופי: היא קבעה יעד של צמצום יבוא הרכבים שאינם חשמליים עד לאפס כבר בשנת 2030.
הקהל הישראלי מאמץ בחום את הרכב החשמלי, אך המציאות הזו, בה הצרכנים שואפים לרכב חסכוני עם פחות פליטות מזהמות, אך עדיין לא יכולים לעבור למכוניות מונעות חשמלית, שמה במוקד את הסגמנט שהפך למרכזי בשנים האחרונות וכנראה שיישאר כזה גם בשנים הקרובות: רכבים היברידיים.
רכבים היברידיים: על Light Hybrid / Mild Hybrid כבר שמעתם?
פירוש המילה היברידי הוא שילוב, או הכלאה, בין שני אלמנטים או יותר. בהקשר שלנו, רכב היברידי הוא רכב העושה שימוש בשילוב של שתי טכנולוגיות הנעה עיקריות – מנוע בעירה פנימי המוכר לכולנו שפועל על בנזין או דיזל, ובנוסף, מנוע חשמלי, שפועל על סוללות שניתנות להטענה.
הרכבים ההיברידיים נחלקים לשלושה סוגים מרכזיים:
- היברידי מלא – מערכת הנעה העושה שימוש במנוע בעירה פנימית (בנזין או דיזל) ובמנוע חשמלי המצויד בסוללות הנטענות על ידי מנוע הבעירה הפנימית, או בשילוב של השניים.
- היברידי-נטען – מנוע היברידי שמצויד בסוללה גדולה הנטענת באמצעות חיבור למקור חשמל חיצוני.
- היברידי מתון (Light Hybrid) – מנוע Mild Hybrid הוא מנוע בנזין שמסתייע במנוע חשמלי קומפקטי שפועל במקביל ומספק כוח למנוע ולמערכות החשמליות של הרכב.
בעוד הטכנולוגיה ההיברידית הקלאסית מוכרת בישראל, טכנולוגיית Light Hybrid, אותה אפשר למצוא בדגמים מובילים כמו ניסאן קשקאי מוכרת פחות. וחבל.
טכנולוגיית לייט היבריד Light hybrid – מפורמולה 1 לקרוסאובר משפחתית
עם כל הכבוד לאיכות הסביבה, לשאיפה להתייעלות אנרגטית ולהפחתה בפליטת המזהמים, טכנולוגיית Light Hybrid פותחה במקור בשאיפה לשפר את הביצועים של מנועי מרוץ המכוניות היוקרתי ביותר בעולם – פורמולה 1.
טכנולוגיית Light Hybrid מבוססת בחלקה על מערכות לאחזור אנרגיה קינטית (KERS) שפותחו במקור כחלק ממנועי פורמולה 1, ומאפשרות בלימה חשמלית על ידי המרת אנרגיית התנועה של הרכב לאנרגיה חשמלית, ושימוש בה לשיפור ביצועי המנוע. בשונה ממערכת בלמים המבוססת על חיכוך, מערכת בלימה רגנרטיבית ממירה את האנרגיה הקינטית לאנרגיה חשמלית, ומאחסנת אותה בסוללה ייעודית.
מערכת Light Hybrid מורכבת מגנרטור חשמלי קטן שמחליף את יחידת המתנע ואת האלטרנטור (הרכיב שמטעין את מצבר ה-12 וולט של הרכב), ומסוללת ליתיום-יון קטנה. מטרת המנוע החשמלי היא לספק חשמל לרכיבים החשמליים של הרכב כגון מערכת בקרת האקלים ויחידת המולטימדיה, כמו גם לסייע לכוח הפיתול (מומנט) של המנוע.
מה היתרונות של הנעה היברידית מתונה – Light-Hybrid / Mild Hybrid?
היתרונות של רכבים היברידיים מול רכבים שלהם רק מנוע בעירה פנימית ברורים, ובראשם: חיסכון בדלק והפחתת פליטות גזים מזהמים. גם מערכות Mild-Hybrid מעניקות יתרונות אלה בדיוק: הן מאפשרות השהייה של המנוע עוד טרם עצירת הרכב (בהאטה לקראת רמזור, או תמרור "עצור" לדוגמא) וכן מקצרות משמעותית את זמן פעולת מערכת ה- Start & Stop, מה שמייתר את הצורך לנתק את המערכת, פעולה שמבוצעת ע"י נהגים רבים. כמו כן המערכת מסייעת לכוח הפיתול של המנוע עם תוספת של 6 נ"מ ואת הפחתת פליטות הגזים המזהמים הנפלטים מן הרכב.
למערכות "היברידי מתון" אף יתרונות מול רכבים עם מערכות "היברידי מלא" או "היברידי נטען". כיוון שהסוללה בה נעשה שימוש בטכנולוגיית היברידי מתון היא קומפקטית וקטנה משמעותית מהסוללות במערכות היברידיות מלאות ונטענות – משקלו הכולל של הרכב הוא נמוך יותר, מה שמאפשר ביצועים טובים יותר וצריכת דלק מופחתת.
בנוסף, בניגוד לרכבים היברידיים מלאים ונטענים, שהצורך למקם בהם סוללות גדולות עשוי להשפיע על עיצוב הרכב והתנהגות הכביש שלו, בטכנולוגיית Light-Hybrid מגבלה זו לא קיימת עבור המהנדסים והמתכננים.
לנסוע בלי, להרגיש עם: ליהנות מכל העולמות
במילים אחרות, טכנולוגיית המיילד היבריד Light-Hybrid מאפשרת ליהנות מכל העולמות: חוויית הנהיגה המוכרת מרכבי בנזין ודיזל, תוך הפחתה משמעותית של צריכת דלק ופליטת מזהמים, וללא צורך בהטענה או ויתורים על ביצועים. כיוון שמערכת ההיברידי המתון קטנה יותר ומורכבת פחות ממערכות היברידיות מלאות, גם מחיר הרכבים עם טכנולוגיה זו זולים יותר בהשוואה לדגמים היברידיים מלאים או נטענים.
השורה התחתונה: בשנת 2035 אולי ניסע כולנו ברכבים חשמליים, אחרי שתהיה לנו תשתית ראויה. בינתיים, ולבטח בעשור הקרוב, מי שישלוט בכיפה יהיו רכבים היברידיים – ואלה עם טכנולוגיית Light-Hybrid כמו ניסאן קשקאי, מספקים חבילה מוצלחת במיוחד.
עוד כתבות במגזין
הדור החדש של ניסאן ג'וק
ניסאן ג'וק הפכה מהר מאוד לסנסציה עולמית כרכב פנאי, והגיעה בתוך עשור לרכב המיליון. זו ההזדמנות לדבר על הדור החדש של ניסאן ג'וק.
קרוסאובר: כשנוכחות, שליטה ובטיחות נפגשים
מהנוכחות, דרך הגובה השולט והשימושי ועד לאפשרות לצאת לטייל בטבע עם כל המשפחה. גלו הכל אודות רכב הקרוסאובר הפופולרי.
מה זה רכב SUV?
כבר לא מעט שנים שרכבי SUV נמנים על דגמי הרכבים הפופולריים והנמכרים ביותר בעולם. אז מה זה SUV ואיך בוחרים אותו בצורה הנכונה ביותר למשפחה שלכם? כל התשובות כאן