ראש בראש בקרב ההיברידיות: טויוטה יאריס קרוס מול ניסאן ג'וק
אם אתם מחפשים קרוסאובר היברידי, סביר להניח שקראתם לא מעט על שני הדגמים הפופולריים הללו, ולא במקרה – מדובר בשני רכבים היברידיים מרשימים.
כולנו רוצים לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. או, במילים אחרות, SUV שיהיה קל למצוא איתו חנייה, אבל שיהיה מרווח, מרשים ומפנק, ואם אפשר – במחיר נגיש והגיוני. אפשר לומר שעל הנייר טויוטה יאריס קרוס וניסאן ג'וק עונים על כל הציפיות. הם היברידים, גבוהים, עם צריכת דלק עירונית ובין-עירונית מיטבית, ועוד לא אמרנו מילה על תא המטען שצריך להיות מספיק מרווח למשפחות, אביזרים לילדים וברור שגם עגלה. על פניו, שניהם עונים על כל הדרישות, אך כדי לבחור נכון ולהחליט בחוכמה, כדאי להתעמק בפרטים הקטנים שעושים את ההבדל.
ניסאן ג'וק יצא לראשונה ב-2010, עם עיצוב שונה מרכבי שטח מיושנים, וכך משך את תשומת הלב של מיליונים ושבר שיאי מכירות. הקטגוריה המנומנמת התעוררה – יותר נכון להגיד שהוא יצר סגמנט חדש של רכבי פנאי שטח קומפקטיים, ומאז אין כמעט חברת מכוניות שלא ניסתה את מזלה בתחום.
ג'וק החדש עבר מתיחת פנים מקצה לקצה, שכוללת שדרוגים משמעותיים בסביבת הנהג – טכנולוגי יותר וגדול יותר. יש לו עדיין לוק מרשים, אבל ג'וק התקדם והפך לקרוסאובר היברידי איכותי, שעוד ועוד משפחות בוחרות בו.
כן, ניסאן ג'וק אולי נחשב לאגדה, אבל האם טויוטה השתדרגה ועקפה?
טויוטה היא חברת הרכב הראשונה שהציעה רכב פנאי – הדגם RAV4 יצא לעולם בשנת 1994 ומאז עבר שינויים. לאחרונה גם עבר מתיחת פנים והוא מופיע בגלגול הנוכחי כטויוטה יאריס קרוס ההיברידי.
ניסאן ג'וק היברידי מול טויוטה יאריס קרוס – בואו נדבר במספרים, כולל מפרט ומחירים
יחידת ההנעה של Juke ההיברידי ייחודית – היא בעלת הספק משולב (1.6 ל', 143 כ"ס, 36 קג"מ).
למערך המנועים הייחודי של ג'וק מצטרף מערך הילוכים מיוחד: תיבה של שני הילוכים משמשת את המנוע החשמלי, ותיבה נוספת של ארבעה הילוכים משרתת את מנוע הבנזין. אל אלה מצטרף מנוע עזר חשמלי משני בהספק של 20 כ"ס, המשמש לתחילת התנועה ולהעברת הילוכים; אין צורך בסנכרון, וכך נחסך הצורך במצמד. משך ההאצה ל-100 קמ"ש הוא 10.1 שניות והמהירות המרבית היא 166 קמ"ש.
טויוטה Yaris Cross מוצע גם הוא עם הספק משולב (1.5 ליטר , 208 כ"ס). התיבה מסוג מפצל כוח (שהתנהלותה קרובה לרציפה), ההנעה קדמית והביצועים הם: 11.2 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 170 קמ"ש.
הלוק – עיצוב, גודל והפרטים הקטנים שעושים הבדלים גדולים
בכל הקשור לממדים, הג'וק מציע יתרון בזכות בסיס הגלגלים הארוך יותר, דבר המוסיף לו יציבות ונוחות נסיעה. בנוסף, ג'וק גדול יותר בממדים – אורכו ורוחבו גדולים יותר, והגובה דומה לגובה ביאריס קרוס. החישוקים בגודל 17 אינצ' לעומת 16 אינצ' ביאריס קרוס.
אי אפשר להתעלם מהעובדה שהנתונים החיצוניים הבולטים מעניקים לג'וק לוק של רכב שנמצא בדרך לסגמנט הגבוה.
סביבת הנהג של הרכבים
מה קורה אחרי שנכנסים לרכב?
ברגע שתיכנסו לג'וק תבחינו בסביבה מרשימה ועשירה – שמשלבת חומרים מזמינים יותר ומסכים גדולים ומודרניים יותר. קל להתאקלם בג'וק, בעיקר מכיוון שפריטים רבים מתופעלים דרך הלחצנים שעל גלגל ההגה, ולוח המחוונים החדש מציע אפשרויות רבות לתצוגה. מכיוון שלא הכל נשלט דרך המסך המרכזי – החיים פשוטים יותר. בנוסף לכל אלה, התצוגות בעברית, יש חיבור אלחוטי ל-apple car play ולאנדרואיד אוטו, ובאופן כללי רשימת האבזור ארוכה משמעותית עם טעינה אלחוטית לסלולר, תאורה פנימית עשירה יותר (הכוללת גם תאורת אווירה), ריפוד דמוי עור, כניסות USB גם במושבים האחוריים ועוד.
כשתיכנסו ליאריס קרוס כנראה תבחינו בכך שסביבת הנהג בסיסית למדי – היא עשויה מחומרים שאיכותם מעורבת; אלה למעלה סבירים, אך מיד בהמשך הם נוקשים וגסים, כמעט ללא דיפונים או משטחים רכים להניח עליהם את היד. חלק מהכפתורים לא מספיק נגישים, כמו מתג הבחירה בין מצבי הנהיגה, או מתג המעבר לנסיעה על חשמל בלבד, הנמצאים במורד השדרה המרכזית.
השורה התחתונה: עם טכנולוגיה מתקדמת אלחוטית, שעובדת עם כל סוגי הסמארטפונים, ועם מסך גדול יותר, ברור שניסאן ג'וק היא בחירה מעולה.
האם נוח לשבת ברכב?
לג'וק מושב קדמי ארוך עם תמיכה מעולה לגב ולירכיים. לא מצפים לזה ברכב כזה, לכן מדובר בהפתעה נעימה. תנוחת הנהיגה טובה, שדה הראייה לפנים טוב, אך לאחור הוא מוגבל.
השילוב של תנוחת נהיגה גבוהה, מכסה מנוע שטוח ודשבורד נמוך יחסית, יוצרים ביאריס קרוס מרחב אוורירי עד קו החלונות. אבל מתחת לכך הקונסולה המרכזית, הרחבה יחסית ובעלת המבנה האנכי, יצרה מרחב מעט צפוף. המושב עצמו קצר, מחסיר תמיכה ולא היה מספיק נוח בנהיגה ארוכה.
בסיס הגלגלים הארוך של ג'וק מעניק ליושבים מאחור מרחב עדיף, עם מרווח לכל כיוון, וגם אנשים גבוהים יוכלו לשבת מאחור בנוחות.
המושבים בג'וק רכים יותר ונעימים יותר, ויש בו תחושה מרווחת יותר.
תא המטען – המספרים לא משקרים
ליאריס קרוס תא מטען גדול יותר של 397 ליטרים, לעומת ה-354 של הג'וק; בתא המטען תמצאו רצפה בשני גבהים, וגומות יעילות משני הצדדים. ג'וק מציע מפתח דומה, ומוסיף אבזור כמו ווים, תאורה וגלגל חלופי (קטן) שאינם קיימים ביאריס קרוס. בנוסף, חומרי הדיפון ביאריס קרוס בסיסיים יותר וכיסוי תא המטען דקיק וגמיש, ויש לכך ביטוי גם בבידוד הרעשים.
המנוע מאחורי הרכב – כל מה שרציתם לדעת על ביצועים וצריכה
לג'וק הספק גבוה משל יאריס קרוס (143 כ"ס לעומת 116 כ"ס) וגם מומנט עדיף (15.1 קג"מ לעומת 12.2 קג"מ), ויש לכך ביטוי בביצועים. בזינוק מעמידה מתקדם יאריס קרוס מהר יותר במטרים הראשונים, אבל בהמשך ג'וק עובר אותו במרחק של רכב. בתאוצות ביניים מכל מהירות – 30, 50, 70 קמ"ש – ג'וק מגיב מהר וחזק יותר, בפער שגם הולך ומתגבר.
לכשעצמו, המנוע ביאריס קרוס מציע קצב נאה וצבירת מהירות סבירה. התיבה הרציפה יעילה מאוד וברוב הזמן גם מאפשרת מיצוי יכולת המנוע באופן מיידי. אבל כשרוצים מעט יותר מ"ביצועים סבירים", צריך לסחוט את הדוושה, ואז התיבה הרציפה ממקמת את סל"ד המנוע גבוה מאוד – מה שגורם לרעש חזק.
ג'וק מציע לא רק ביצועים עדיפים, אלא גם התנהלות נינוחה יותר בזכות יחידת הכוח המתוחכמת.
מה עם צריכת הדלק?
לשני הדגמים יש יכולת מסוימת לנסיעה על חשמל, אבל היא מאוד מוגבלת, ותלויה במהירות הנסיעה וגם בעומק הדוושה. בכל הנוגע לצריכת דלק, ההבדלים אולי קטנים כשמסתכלים ב-ZOOM IN, אך משמעותיים בהסתכלות חודשית ושנתית - ביאריס קרוס צריכת הדלק עמדה על 13.7 ק"מ לליטר, בג'וק הייתה 13.2 ק"מ לליטר.
מתלים ובלמים: מה שצריך לדעת על נוחות הנסיעה
ברכב קטן, בוודאי גבוה, כל העניין של נוחות ויכולת דינמית הופך מורכב יותר, ובמבחן הזה שני הדגמים לא מתעלים בכל הקשור לאיכות הנסיעה ולהתנהגות.
בעיר, שניהם מציעים לנוסעים נוחות נסיעה סבירה, ולא יותר. עד 20 קמ"ש ג'וק סופג טוב יותר את כל השיבושים, בשעה שמעבר לכך ועד ל-60 קמ"ש לערך יאריס קרוס עדיף על כל אותם סוגי השיבושים. ממהירות זאת ומעלה, שעיקרה מחוץ לעיר, היתרון חוזר לג'וק שסופג טוב יותר כל פגם אספלט, וריסון המרכב שלו עדיף, ואילו יאריס קרוס נותר יחסית מחוספס במעבר על שיבושים.
יאריס קרוס מגיע עם שלדה "מתנהגת", עם חלק אחורי המשתף פעולה ותגובה טובה לפנייה. כדאי לקחת בחשבון שאם מעמיסים עליו, הוא לא מספיק מרוסן, והאחיזה שלו פחות דביקה, בין היתר בגלל מידות הצמיגים, המכוונים לכך פחות מאלה של רכבים אחרים. ג'וק יעניק לכם יותר יציבות, יש מי שיגידו שהוא "נטוע" יותר, עם פחות תנודות גוף במעבר בין פניות, עם הגה בעל משקל ודיוק עדיפים, ואחיזה חזקה יותר.
לשניהם יש ציון בטיחות של 5 כוכבים – אם האם הם באמת שווים?
הנה מה שצריך לדעת על הבטיחות ב-2 הדגמים מבחינת מערכות והתנהלות - לשני המתחרים ציון מרבי של 5 כוכבים, אלא שבמפרט ובאופי הפעולה יש הבדלים ניכרים. במפרט הבטיחות של ג'וק בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים ועמעום אורות אוטומטי. אבל לחיצה על הבלמים מפעילה שלא לצורך את מערכת תיקון הסטייה, ויש לא מעט צפצופי אזהרה מיותרים.
ליאריס קרוס מפרט בטיחות עשיר יותר, שכולל בקרת שיוט אדפטיבית וגם שמירה על מרכז הנתיב.
טויוטה יאריס קרוס מול ניסאן ג'וק במבחן התוצאה – איזו בחירה באמת יותר חכמה?
בעולם מלא אפשרויות, טוב ששוק רכבי הפנאי הקומפקטיים מגוון ומאפשר לכל אחד ואחת למצוא את הבחירה המושלמת עבורו. עם זאת, אם הגעתם לכאן, ברור שאתם רוצים לדעת איזו בחירה עדיפה, במיוחד לאור העובדה שפער המחירים בין שני הדגמים הוא 4,000 ₪ בלבד, וצריך לגשת לפרמטרים אחרים כדי להכריע:
מצד אחד של המגרש - טויוטה יאריס קרוס
יתרונות
מעוצבת בצורה מרשימה, עם מושב אחורי נוח, ביצועים טובים, צריכת דלק טובה מאוד ומפרט בטיחות אמין.חסרונות
עם יאריס קרוס תיאלצו להתפשר בכל הנוגע לסביבת הנהג, לחומרים, לגימור הרכב, להופעה ולאבזור. בנהיגה הרעש נוכח מאוד ונוחות הנסיעה בסדר בעיר ובינונית מחוצה לה.
באופן כללי, אפשר לומר שיאריס קרוס עושה את העבודה, אך בסיסי בקטגוריות רבות.
מהצד האחר של המגרש – ניסאן ג'וק
כן, מדובר בקלאסיקה של רכבי פנאי קומפקטיים, אך האם הוא מצדיק את ההייפ?
יתרונות
ניסאן ג'וק נראה מצוין גם כיום, מציע יכולות נאות ביחס למקובל בקטגוריה. בהשוואה מול יאריס קרוס הוא טוב ממנו כמעט בכל תחום, ובאלה שלא – כמו צריכת דלק – הפער קטן מאוד.חסרונות
מפרט הבטיחות של ג'וק צנוע יותר לעומת יאריס קרוס – ובג'וק לא תמצאו את פעולת תיקון הסטייה מהנתיב.
ומה עם המחירים?
למבחן הגיע טויוטה יאריס קרוס ברמת האבזור 'אורבן', הבכירה מתוך שתיים, ומחירו 155,000 שקלים. ניסאן ג'וק התייצב ברמת האבזור 'אסנטה טק', הבסיסית מתוך שתיים בגרסה ההיברידית, ומחירו 159,000 שקלים*.
השורה התחתונה: מבחינתנו, אם תרצו להשוות בין רכבי הפנאי הקטנים, ניסאן ג'וק מוביל, בלי ספק וללא מתחרים אמיתיים.
* הנתונים בכתבה עפ"י מבחן הדרכים שנעשה ע"י מגזין אוטו, לכתבה המלאה באתר אוטו: https://www.auto.co.il/article/roadtest/137593-comparison-tests-nissan-juke
עוד כתבות במגזין
מהו רכב חסכוני ואיך בוחרים אותו?
הרכב הפרטי שלנו צריך להתאים לשימוש יום יומי וקבוע ובהתאם לכך, הרכב חייב להיות כזה שהעלות החודשית של התחזוקה והתפעול שלו נמוכה יחסית. למדו מהו רכב חסכוני ואיך לבחור אותו נכון עבור המשפחה שלכם.
ניסאן ג'וק - קרוסאובר היברידי
ניסאן מרעננת את הקרוסאובר המצוין Juke ומבצעת את כל ההתאמות והשדרוגים שהנהגים מחפשים. הדגם מגיע עם אבזור עשיר, חוויית נהיגה משודרגת ואיכות חומרים משופרת ונעימה.
לחץ אוויר בצמיגים
המערכת הבסיסית והחשובה ביותר, שבלעדיה שום דבר לא יכול לזוז, היא הצמיגים. אז כל כמה זמן צריך לבדוק לחץ אוויר, למה זה חשוב ואיך ממלאים? כל התשובות לפניכם.